Christenunie Zeeland bezorgd rondom ontwikkelingen ROC

roc_738022bwoensdag 29 oktober 2008 12:00

In de PZC van woensdag 29 oktober 2008 wordt melding gemaakt van een tekort in de begroting voor 2009 voor ROC Zeeland. Ze kampen met het plattelandsdilemma: aan de ene kant willen ze een zo breed mogelijk pakket aan opleidingen aanbieden om zo veel mogelijk leerlingen te trekken, maar dit leidt tot opleidingen die meer kosten dan ze opleveren.

Eén van de directieleden geeft aan, dat als deze opleidingen niet gegeven worden, het bedrijfsleven een probleem heeft. Daarom willen ze in gesprek gaan met het bedrijfsleven om te praten over de opleidingen. Ook wordt het vizier op de overheid gericht.

Zelf zit het ROC ook niet stil. Zo is er een project, in samenwerking met stichting Werk voor Ouderen en Blue Note, waarbij mensen aan een diploma en bijscholing worden geholpen en er is een denktank opgericht. Grootste zorg is dat de ROC's in de Randstad steeds meer van de rijksgelden naar zich toetrekken en dat de "plattelands ROC's" de rijksbijdrage zien teruglopen. De kwaliteit van het onderwijs en het aantal lesuren hebben prioriteit, maar er worden behoorlijke maatregelen genomen. Er wordt een uitstromingsregeling aangeboden, er worden geen nieuwe verplichtingen aangegaan wat betreft materieel, huisvesting en personeel, aflopende contracten worden niet verlengd, het nieuwe bestuursgebouw dat samen met de HZ gebouwd zou worden is van de baan en er wordt gesneden in de ondersteunende, management- en coördinatietaken.

Statenlid Rachel Blok stelt hierover vragen aan de Gedeputeerde Staten van de Provincie Zeeland:

1. Was GS al eerder op de hoogte van het begrotingstekort van ROC Zeeland?
  2. ROC Zeeland geeft aan in gesprek te gaan met GS, met welke insteek gaat GS deze gesprekken aan?
  3. Is GS met ons van mening dat ROC Zeeland van grote waarde is voor Zeeland en dezelfde steun verdient als de Hogeschool Zeeland en de Roosevelt Academy?
  4. Zo ja, hoe is GS van plan deze steun in te richten?
  5. Is GS met ons van mening dat de maatregelen die ROC Zeeland nu neemt om het gat in de begroting te dichten ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs?
  6. Wat is GS van plan te ondernemen om de kwaliteit van het onderwijs op de ROC's Zeeland te waarborgen?

De Fractie van de Christenunie Zeeland hoopt spoedig antwoord op haar vragen te krijgen.

Reacties op 'Christenunie Zeeland bezorgd rondom ontwikkelingen ROC'