Jongerenplatform Christenunie Zeeland bestaat 1 jaar

jbwoensdag 22 oktober 2008 09:38

Sinds 1 jaar komen een aantal enthousiaste en politiek geïnteresseerde jongeren bij elkaar om onder leiding van statenleden Arjan Beekman en Rachel Blok te praten over allerlei actuele onderwerpen. Afgelopen jaar zijn de onderwerpen Openbaar Vervoer, Jeugdzorg en Kunst en Cultuur en Ethiek aan de orde geweest. Pasgeleden nog hebben de jongeren onder leiding van een christenkunstenares gediscussiëerd over Kunst en Ethiek. De kunstenares zelf gaf een korte uitleg over hoe zij met kunst en haar geloof omgaat. De jongeren laten de statenleden soms een totaal andere kant van de zaken zien. Hoe denken zij over de onderwerpen en wat kunnen de statenleden hier vervolgens mee doen. De jongeren worden door kritische vragenstelling geprikkeld na te denken over de onderwerpen die hen van tevoren worden voorgelegd. Zo kregen zij pasgeleden de volgende vragen ter overdenking:

1. Stel dat je in de politiek in Den Haag zat, hoe zou jij omgaan met vrije meningsuiting en met dit soort vraagstukken (Kunst en Ethiek)? Ken je een voorbeeld uit je eigen omgeving en heb je daar een mening over?
2. Vind je dat er in Zeeland genoeg aan cultuur valt te beleven en maak je er zelf gebruik van?
3. Zie je plaats voor verbeteringen?
4. Wat is de taak van de overheid richting cultuur, kunst en ethiek?
5. Wanneer vind je cultuur en kunst aantrekkelijk voor jongeren?

Door samen de onderwerpen wat meer uit te diepen, krijgen de jongeren ook de smaak te pakken van politiek. Zij realiseren zich dat politiek absoluut niet saai is, maar dat het net zeer interessant en boeiend kan zijn. Een jongerenplatform is er niet alleen om jongeren bewust te maken van wat er in de maatschappij leeft, ook kan het platform een voedingsbodem zijn voor toekomstige Christenunie politici!

Reacties op 'Jongerenplatform Christenunie Zeeland bestaat 1 jaar'