Verslag Dick Visser oktober 2008

padwoensdag 22 oktober 2008 09:03

Het is de bedoeling dat u op de hoogte wordt gebracht van allerlei ontwikkelingen binnen de provincie Zeeland. In de afgelopen periode zijn een aantal zaken aan de orde geweest die van belang zijn voor de inwoners van Zeeland.

De onderwerpen zijn:

- Onverkende Paden
- Deltacommissie
- Deltaraad
- Waterschappen
- Delta
In dit verslag wil ik 2 onderwerpen toelichten. In de volgende nieuwsbrief zal dan weer een ander onderwerp besproken worden.

Onverkende Paden

Voor de meesten van u zal dit een onbekend begrip zijn. Ik zal proberen dit uit te leggen. De bevolking van Zeeland gaat veranderen. Er is nauwelijks nog groei van het aantal inwoners in Zeeland. Ook de groei van het aantal huishoudens neemt geleidelijk af. Op regionaal of gemeentelijk niveau komt bevolkingskrimp al voor, en de bevolkingsomvang van steeds meer Zeeuwse kernen neemt af. De veranderingen qua bevolkingsomvang zijn echter maar kleine schommelingen vergeleken met de veranderingen op het gebied van leeftijdsopbouw die Zeeland te wachten staan. Het aantal 'actieve ouderen' zal hierdoor stijgen en de beroepsbevolking zal op termijn gaan dalen. Wat gaat dat allemaal betekenen voor de toekomst van Zeeland? Om dit allemaal uit te zoeken wordt gebruik gemaakt van een statische beschrijving van de bevolking. Dit noemen we dan: demografie. Als de bevolkingskrimp doorzet dan heeft dat onder andere gevolgen voor: de woningmarkt, de welvaartsgroei, het voorzieningenpeil, het onderwijs en het openbaar vervoer.

Provinciale Staten hebben besloten om dit MET de inwoners en de maatschappelijke instellingen te gaan bespreken en we noemen dit dan; Onverkende Paden.In de komende tijd zullen verspreid over de gehele provincie bijeenkomsten georganiseerd gaan worden waar iedereen aan mee kan doen. Ook de jongeren komen aan bod. Zij zullen actief bij dit onderwerp betrokken worden.

In de komende maanden worden de bijeenkomsten georganiseerd. Mocht u interesse hebben dan verzoeken wij u vriendelijk dit aan ons kenbaar te maken, zodat we u op tijd kunnen informeren waar die bijeenkomsten gehouden worden.

Deltacommissie (commissie Veerman)

Enkele weken geleden heeft de Deltacommissie onder leiding van de heer Veerman het rapport gepresenteerd over de bescherming van de Nederlandse kust en het achterland op de lange termijn. Iedereen is het er over eens dat dit een goed rapport is.

Een van de belangrijkste conclusies is dat de dreiging NIET acuut is, maar wel urgent. Dat betekent dat er serieus nagedacht moet worden hoe wij in de toekomst onze waterkeringen moeten versterken om overstromingen tegen te gaan. De fundamentele vraag is dan ook: hoe kunnen we ervoor zorgen dat ons land nog voor vele toekomstige generaties een aantrekkelijke plaats blijft om te wonen en te werken, te investeren en te recreëren?

Het rapport is bij de regering positief ontvangen en er komt een Deltaprogramma. Dit gaat veel geld kosten en het is goed dat daar reeds nu al geld voor gereserveerd gaat worden. In het rapport staan ook een aantal aanbevelingen die voor Zeeland van belang zijn.

De Oosterscheldekering voldoet tot 2050 aan de eisen. Een nadeel van de kering is de beperking van de getijdenwerking en het verlies van intergetijdengebieden. Met zandsuppleties van buiten wordt dit bestreden. De levensduur van de Oosterscheldekering wordt verlengd. Dit is mogelijk tot het niveau van een zeespiegelstijging van ongeveer 1 meter. Dit wordt op zijn vroegst bereikt rond 2075. Als de stormvloedkering niet meer voldoet , wordt naar een oplossing voor de veiligheid gezocht waarbij de getijdendynamiek in de Oosterschelde grotendeels wordt teruggebracht.

Reacties op 'Verslag Dick Visser oktober 2008'