Bezoek Esmee Wiegman aan Kerncentrale en de Covra

esmee langwoensdag 20 augustus 2008 13:28

Donderdag 14 augustus gingen Esmée Wiegman en de Statenleden van de Christenunie Zeeland op werkbezoek naar de Kerncentrale te Borssele en de Covra. Naast een uiteenzetting door de directeur van de Kerncentrale, de heer Jos Bongers, kregen zij een rondleiding in de kerncentrale. Getooid in oranje overall, met helmen en stofschoenen aan kregen zij de indrukwekkende centrale van dichtbij te zien.
Na het bezoek aan de kerncentrale was de Covra aan de beurt. Hier wordt het kernafval van de kerncentrale te Borssele en de oude kerncentrale van Dodewaard opgeslagen, maar ook de nucleaire afvalstoffen uit de industrie en de ziekenhuizen. Het "supergebouw" moet weerstand bieden tegen overstromingen, aardbevingen en andere rampen maar ook tegen neerstortende vliegtuigen.
Op dit moment is er nog niet echt een goede oplossing voor het radioactieve afval. Een mogelijkheid is om het heel diep in de aarde op te bergen, deze oplossing wordt wetenschappelijk onderzocht.
Esmee Wiegman en de Statenleden van de Christenunie Zeeland kunnen terugkijken op een zeer leerzaam werkbezoek en nemen de informatie die zij op beide plaatsen hebben gekregen mee in hun nadere standpuntbepaling omtrent kernenergie.