Mosselkwekers bezoeken de Statenvergadering

mosselwoensdag 19 maart 2008 15:56

Vrijdag 14 maart togen Mosselkwekers uit heel Zeeland naar de Statenvergadering op het Provinciehuis. Zij werden daar hartelijk verwelkomd door een koortje van Vrienden van de Mossel, die speciaal voor deze gelegenheid in samenwerking met de heer Bruijnes een lied hadden samengesteld. Ook de commissaris van de Koningin, mevrouw Peijs zong vrolijk mee.
De statenleden van de Christenunie Zeeland stonden samen met de andere statenleden van de Provincie Zeeland volledig achter de motie die namens alle politieke partijen werd ingediend. In de motie stond dat alle zeilen bijgezet moeten worden om de mosselcultuur in Nederland te behouden. Dat was de eenduidige boodschap van deze motie. De statenleden spraken hun 'grote bezorgdheid' uit over de situatie in de mosselsector, na de uitspraak van de Raad van State. Die oordeelde eind februari dat er meer onderzoek nodig is naar de schadelijke gevolgen voor de natuur, als gevolg van mosselzaadvisserij in de Waddenzee. Gevreesd wordt dat er niet meer op mosselzaad gevist mag worden in de Waddenzee. Met desastreuze gevolgen voor de Zeeuwse mosselsector.
De Staten legden de nadruk op het economische belang van de mosselsector voor Zeeland. "Het beëindigen van mosselzaadvisserij kan en mag niet het onbedoelde resultaat zijn van het natuurbeleid." Provinciale Staten gaven de landelijke politiek de opdracht om de mogelijkheden nog eens te onderzoeken. De mosselsector moet bovendien gelegenheid krijgen te werken aan duurzame mosselzaadvisserij in de Waddenzee. Daarnaast wil ze dat minister Verburg (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) onderzoek doet naar de manier waarop in andere Europese landen omgegaan wordt met natuurregels en mosselvisserij.