Bijdrage ChristenUnie bij de voorjaarsnota.

voorjaardonderdag 21 juni 2007 22:07

Voorafgaand aan de nieuwe begroting is z.g.n. voorjaarsnotadebat. Dat betekend dat fracties hun wensen met betrekking tot toekomstig beleid duidelijk naar voren mogen brengen. Omdat de ChristenUnie nu een coalitiepartij is konden we ons heel goed vinden in de visie van het college. Toch hebben we een aantal punten onder de aandacht gebracht. Lees de bijdrage van Dick Visser hier.

Voorjaarsnota behorende bij Programmabegroting

In de afgelopen weken zijn er weer een aantal deskundigen geweest die precies weten hoe het in Zeeland moet gaan. De ChristenUnie denkt dat de inwoners van Zeeland dat zelf ook heel goed kunnen. We hebben ruimte nodig voor werkgelegenheid en we hebben ruimte nodig voor landbouw en toerisme en recreatie. Maar ook ruimte om te wonen. Nederland is dichtbevolkt en Zeeland vormt daar een uitzondering op. We dienen dus wel zuinig met die ruimte om te gaan. Mogelijkheden zijn er voldoende.
Wij zijn dan wel een kleine provincie qua inwonersaantal, maar zijn wel een plek waar goede havenontwikkelingen mogelijk zijn op een unieke plek. Goede havens met een open verbinding naar zee. Enkele hele grote bedrijven. Dit heeft tot gevolg dat we het 2e risicogebied van Nederland zijn. Een prachtig gebeid met vele recreatieve mogelijkheden zowel op het land als op het water.

Kleine kernen.
De provincie Zeeland is een provincie met veel kleine kernen. De leefbaarheid in die kleine kernen moeten gewaarborgd zijn, zodat mensen ook daar hun voorzieningen kunnen behouden. Inwoners van die kleine kernen zullen geactiveerd moeten worden om met ideeën te komen om multifunctionele voorzieningen te realiseren. Dat betekent efficiënt en effectief gebruik van beschikbare ruimten in de dorpen en kernen.
Initiatieven om de leefbaarheid in de kleine kernen te bevorderen zal allereerst van de bewoners zelf moeten komen. Maar hierin is ook een rol weggelegd voor de Vereniging van kleine kernen. De provincie zal dit moeten bevorderen middels subsidies.
De fractie van de ChristenUnie vindt het opvallend stil rond dit onderwerp. We mogen niet verslappen om de kleine kernen te versterken.

Verkeer.
Het aantal dodelijke verkeersongevallen zijn vorig jaar schrikbarend gestegen. De overheid doet er veel aan om door het nemen van maatregelen het aantal dodelijke verkeersongevallen te verminderen. Zijn die maatregelen wel efficiënt?? Wat is het effect van de huidige ontwikkelingen in de provincie Zeeland met al die snelheidsremmende maatregelen?? Overal drempels en hobbels een doorgetrokken strepen neerliggen kan ook gevaarlijke situaties opleveren. Soms leveren die meer irritaties op dan dat het een vlotte doorstroming bevordert. Bestuurders die een ruime marge nemen om niet bekeurd te worden en daardoor 65 a 70 km per uur gaan rijden, terwijl 80 de maximum snelheid is. Wat beweegt mensen om verschrikkelijk hard te rijden of om veel alcohol te drinken en daarna weer in de auto te stappen. Er zal een bewustwordingsproces tot stand gebracht dienen te worden. We hebben het gevoel als we tussen het blik en op 4 wielen zitten dat we dan onschendbaar zijn. De reclames promoten dat ook. Maar het blijkt telkens sardientjes te zijn in heel broos blik. Ook denken we allemaal heel goed te kunnen rijden en naast het rijden allerlei andere zaken te kunnen doen zoals kaartlezen, bellen, ruzie zoeken. Maar deelnemen aan het verkeer is topsport. Je moet je op het rijden concentreren en er niets bij doen. Je bent heel vlug afgeleid. Als we zo rijden dan wordt het misschien een stuk veiliger. Voorlichting geven blijft belangrijk. Mensen heel hard confronteren met de gevolgen.
We verwachten van dit college plannen voor goede voorlichting op het voorgezet onderwijs. We zijn blij dat de jongeren laatst hiertoe zelf het initiatief hebben genomen en zien de plannen van GS tegemoet om de doelstellingen te halen.

Havenontwikkelingen
De besluitvorming rond de WCT blijft de gemoederen bezig houden. We hopen dat er dit jaar duidelijkheid komt of de WCT er nu wel of niet komt. We kunnen die beslissing niet steeds voor ons uit schuiven. De algemene indruk is dat Zeeland mee moet doen in de vaart der volkeren. Dus grote projecten. We vergeten echter dat de Westerscheldetunnel een heel groot project is geweest. Daarbij zijn niet alle knelpunten zichtbaar geworden. De huidige N62 is daar een voorbeeld van. We dienen ons dan ook te realiseren bij de havenontwikkelingen welke neveneffecten kunnen ontstaan mbt de veiligheid, de achterlandproblematiek en de landschapsaantasting.
De ChristenUnie heeft altijd op basis van argumenten zijn beslissingen genomen en zal dat blijven doen. Daarbij zullen we ons steeds blijven afgraven. Is het goed voor de inwoners van Zeeland.

Openbare orde en veiligheid.

We zijn het 2e risicogebeid van Nederland. Dat brengt met zich mee dat we ons bewust moeten zijn dat er een ramp of een calamiteit kan gebeuren. Is de Provincie daarop voorbereid???? Moet de provinciale overheid alles regelen????

De Christenunie verwachten hierbij ook plannen om de inwoners zelfredzaamheid bij te brengen bij eventuele rampen en calamiteiten. De mensen zullen zelf ook in beweging moeten komen. We denken dan aan het zelf nemen van voorzorgsmaatregelen om de 1e uren een veilig heenkomen te zoeken en daarbij zichzelf te voorzien van materiaal en middelen. De overheid kan niet voor ALLES zorgen.
Onze ligging en structuur vragen om extra financiële middelen om adequaat te kunnen reageren bij rampen en calamiteiten.
Ook blijft er een rol voor de provincie. Ik denk dan aan de nieuwe spoorbrug over de A58. de rijbaan wordt verdiept. Die ligt nu onder het NAP. Dat is dus de 2e bottelnek op de A58. hebben we daar over nagedacht??
In de afgelopen jaren hebben we als provincie behoorlijk hierop geïnvesteerd door de afdeling uit te breiden en de rampenplannen te toetsen. Oefenen blijft noodzakelijk.
De provincie zal hier dus ook geld voor beschikbaar moeten stellen.

Jeugdzorg.
Speciale aandacht vraagt de ChristenUnie voor de jeugdzorg. Wachtlijsten mogen bij de hulpverlening bij jongeren niet voorkomen. Hierdoor worden jongeren voor hun leven geschaad. De jeugdzorg zal een cultuuromslag moeten maken. Dat betekent dat de jeugdzorg direct klaar moet staan om jongeren te helpen en dat de daadwerkelijke hulpverlening aan jongeren de hoogste prioriteit moeten hebben. Bureaucratie voert de boventoon. Als ik goed ben ingelicht dat is dat procentueel 60-40. de fractie van de ChristenUnie zou graag zien dat 80% uit daadwerkelijk zorg bestaat. Zeeland is te klein voor versnippering en voor concurrentie.
Als ik lees dat de wachtlijsten van maximaal 4 weken weggewerkt moeten worden dan hebben we nog een heleboel te doen om dat te realiseren. De ChristenUnie roept GS op om daar prioriteit aan te geven. Jongeren mogen niet de dupe worden van bureaucratie.

Watermanagment.
Als provincie zullen we ons ook moeten voorbereiden op de gevolgen van de zeespiegelstijging. We kunnen niet de dijken blijven verhogen. Het Kenniscentrum Deltawateren zal hierin een prominente rol moeten gaan vervullen. En dat houdt niet op bij de provinciale grenzen. Er zal dus over de grenzen heen gekeken moeten worden en dat betekent goede samenwerkingsvormen ontwikkelen met Vlaanderen maar ook met Brabant en Zuid-Holland.

Energiebeleid.
We zijn erg benieuwd naar de nota energiebeleid. Wat zal dit in een integrale aanpak daadwerkelijk opleveren voor de provincie Zeeland??

Als coalitiepartij denken wij met het collegeprogramma “Nieuwe verbindingen” 2007-2011 een visie te hebben die recht doet aan de inwoners van Zeeland.
In het collegeprogramma worden vele doelstellingen geformuleerd. In de afgelopen jaren zijn er veel beleidsplannen gemaakt. Het is nu tijd om die uit te gaan voeren.

Kortweg gezegd; “GEEN WOORDEN MAAR DADEN”. Dit college zal zich MOETEN onderscheiden door DAAROP IN TE ZETTEN.
De fractie van de ChristenUnie zal dus regelmatig vragen naar wat is er nu DAADWERKELIJK uitgevoerd.
Daar zullen wij dit college op controleren!!!!

De fractie van de ChristenUnie wenst dit college alle wijsheid toe om deze plannen uit te voeren en hopen dat zij de verantwoordelijkheid van het rentmeesterschap zullen voelen, maar ook zullen nemen en daar ook naar zullen handelen.
Wij wensen hen daarbij Gods zegen toe.

Reacties op 'Bijdrage ChristenUnie bij de voorjaarsnota.'