ChristenUnie warm voorstander van Senior Games.

dinsdag 13 maart 2007 21:42

De ChristenUnie is een warm voorstander van de Senior Games. Voor deze games kunnen de bestaande accommodaties gebruikt worden. Deze Games stimuleren een levenlang blijven sporten ieder binnen zijn of haar mogelijkheden. Het leveren van topprestaties kan daarbij stimuleren.
Voor de volledige bijlage van statenlid Jan van Oosten lees verder.

Voorzitter, collega’s, toehoorders.
De fractie van de ChristenUnie steunt het voorstel (van GS om Europese Senior Games in Zeeland te organiseren).

Onder de vorige voorzitter had het zomaar kunnen zijn, dat ik nu aanstalte maakte om weg te lopen om vervolgens toch dit standpunt nader toe te lichten.
Ik wil onze nieuwe voorzitter niet in verwarring brengen haar eerste keer, dus blijf ik staan.
Dat kan ook zonder dat ik mij schuldig voel. De cursus waarin jullie is voorgehouden niet het woord te voeren als je het met een voorstel eens bent, heb ik verzuimd. En dat is te merken.
De ervaring leert ook, dat niets zeggen niet kan. Als je niets zegt word je door de schrijvende pers niet genoemd in het rijtje voorstanders. Niet genoemd worden is gebrek aan publiciteit en dus een politieke doodzonde.

Daarom het volgende:
- De ChristenUnie is tegen de besteding van Provinciaal geld in topsportevenementen, waarbij de deelnemers goedbetaalde professionals zijn en alles draait om de commercie.
De Staten hebben eens geheel tegen onze zin 5 ton beschikbaar gesteld voor het voorbij laten komen van de Tour de France. Ik heb ze nog niet voorbij zien komen. Als GS aangeeft binnen de begroting ruimte te hebben begrijpt u welke ruimte u van ons als eerste mag, zelfs moet gebruiken!
- Ook het organiseren van Spelen en Kampioenschappen voor dezelfde doelgroep past ons niet. De burger, in het algemeen, moet altijd het gelag betalen van de financiële gaten in de uitvoering en verliezen op speciaal aangelegde sportaccommodaties.
Voor deze Senior Games kunnen bestaande accommodaties gebruikt worden, dus daar lopen we geen risico op. Verder kennen wij de heer Kienhuis die als directeur van Sprot Zeeland de vooronderzoeken heeft begeleid als een nuchtere en solide vent - hij zou een Zeeuw kunnen zijn – die altijd is gegaan voor haalbare zaken in Zeeland, wat ons vertrouwen geeft in de deugdelijkheid van de voorliggende begroting.
- Waar we het voor de ChristenUnie voor doen is niet alleen om Zeeland op de kaart te zetten. Ook en voornamelijk om te bevorderen, dat we een levenlang blijven sporten. Ieder binnen zijn of haar mogelijkheden en onmogelijkheden. Waarbij ook het leveren van topprestaties kan stimuleren.

Kortom:
Een prima mogelijkheid om het blijven sporten te stimuleren, waarbij niet in de eerste plaats de commercie het belangrijkste is, we gebruik maken van bestaande of geplande accommodaties en de geldelijke risico’s beperkt zijn.
Dit kan rekenen op onze warme steun.

Reacties op 'ChristenUnie warm voorstander van Senior Games.'