ChristenUnie blijft tegen Westerschelde Containerterminal (WCT)

Containeroverslag1zaterdag 24 februari 2007 12:36

In de statenvergadering van 17 februari 2007 is er weer gesproken over de Westerschelde Container Terminal (WCT). De ChristenUnie is nog steeds van mening dat de WCT te groot is voor de aard en schaal van Zeeland. De ChristenUnie geeft er dan ook de voorkeur aan dat eerste op kleinere schaal met containeroverslag gestart wordt in het havengebied zelf. Daarom ondersteunen we het voorstel voor de Verbrugge Container Terminal (VCT).

In de laatste statenvergadering van 17 februari 2007 is er weer gesproken over de Westerschelde Container Terminal (WCT)
Er lag een voorstel om een procedure op te starten voor een wijziging in het nieuwe Omgevingsplan van de provincie Zeeland. Het Omgevingsplan is eind 2006 door de Staten vastegsteld en vervangt het oude Streekplan.
De wijziging is nodig omdat er buitengaats in het Sloegebied 150 ha kade aangelegd moet worden.
De ChristenUnie is daar altijd tegen geweest. De hoeveelheid ha weegt niet op tegen het gering aantal arbeidskrachten dat dit oplevert. Per ha levert dit 2 arbeidskrachten op, terwijl dit normaliter ongeveer 35 arbeidskrachten per ha is.
Daarnaast is er nu een ondernemer in het bestaande Sloegbeid dat ook een container terminal wil realiseren. Dat is Verbrugge.
Er is ook nog een ander bedrijf dat een containerterminal gaat bouwen. Dat is Sea-Invest.
Als Verbugge die gaat realiseren zal er in het bestaande Sloegebied een terminal gerealiseerd kunnen worden met een kadelengte van ongeveer 2000 a 2500 meter. Ruim voldoende om de eerste jaren te kunnen voldoen aan de vraag naar opslag van containers. Het is ook een stuk veiliger om dat in de bestaande havens te doen.
De ChristenUnie wil de economische belangen vergroten naar aard en schaal van de provuincie Zeeland. De WCT is buitensporig groot voor Zeeland.
Als de WCT en de terminal van Verbrugge wordt gerealiseerd dan heeft dat ook een groot effect op de problematiek in het achterland. Er zullen veel containers vervoerd gaan worden via de weg. Er zal dus een grote toename zijn van het aantal vrachtauot's op de A58 en de Dammenroute en via de Zeelandbrug. Daar zijn de wegen niet op berekend en zullen de files toenemen.
De ChristenUnie heeft voorgesteld om het statenvoorstel met betrekking tot de wijziging in het Omgevingsplan op te schorten. Eerst zal onderzocht dienen te worden of de plannen bij Verbrugge en Sea-Invest gerealiseerd kunnen worden. Daar zal alle medewerking aan gegeven moeten worden.
Het voorstel kreeg onvoldoende steun. De Gedeputeerde Staten van Zeeland willen zowel een WCT als de V(erbrugge)CT.
De ChristenUnie zal de ontwikkelingen blijven volgen en daar waar nodig argumenten aandragen om alleen voor de VCT te gaan.

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie blijft tegen Westerschelde Containerterminal (WCT)'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.