ChristenUnie steunt voorstel voor starterswoningen.

starterswoningenvrijdag 16 februari 2007 23:09

De ChristenUnie steunt een voorstel om het gemakkelijker te maken om starterswoningen te bouwen. Wel vinden we dat gemeenten dit voorstel nadrukkelijk moeten steunen om te voorkomen dat de provincie in het vaarwater van de gemeenten komt.

De ChristenUnie steunde vandaag een voorstel dat door Marc Faasse van het CDA werd ingediend. Daarin wordt het gemakkelijker om zogenoemde starterswoningen te bouwen; voor jonge mensen met een lager inkomen die voor het eerste een huis willen kopen.
Omdat het een praktisch en vernieuwend voorstel was heeft de fractie van de ChristenUnie dat gesteund.
Woningbouw is primair het terrein van de gemeente. De Provincie kan daarin dus alleen stimuleren in overleg met de gemeente.
Het systeem gaat berusten bij de woningbouwverenigingen. De Provincie financiert de grond en de woningbouwvereniging geeft het in erfpacht uit aan de koper, die de eerste vijfjaar geen erfpacht hoeft te betalen. De prijs van de grond komt weer terug als de eigenaar verkoopt of de grond eerder overneemt. Het kost de Provincie dus niet veel. De regeling stimuleert een aantal zaken die de ChristenUnie fractie graag wil.
Het aanjagen van de woningmarkt voor goedkopere woningen,
Het bouwen voor jongeren die starten op de woningmarkt
Het bouwen in bebouwde kommen, op plaatsen waar bijvoorbeeld bedrijven vertrekken of oude bouw moet worden afgebroken.
Uiteraard worden er ook nadere voorwaarden aan de inkomens en vermogens van de kopers gesteld.  Over twee jaar wordt bekeken of de regeling werkt.
Wij stellen wel nadere voorwaarden. O.a. moeten de gemeenten dit nadrukkelijk steunen.

Reacties op 'ChristenUnie steunt voorstel voor starterswoningen.'