Standpunt ChristenUnie ontpolderen.

westerschelde-minimaandag 12 februari 2007 15:34

Omdat velen gevraagd hebben wat nu precies het standpunt is van de ChristenUnie over ontpolderen zetten we hier onze visie uiteen.

Ontpolderen voor natuurhestel is onbegonnen werk.

Ontpolderen voor natuurherstel in de Westerschelde is dweilen met de kraan open
De Westerschelde wordt nu voor de derde maal verdiept, dat wil zeggen drempels weggebaggerd.
Daardoor neemt de stroomsnelheid toe, wordt er meer zand verplaatst door de stroom en neemt het onderhoudsbaggerwerk ook toe.
Dit zand wordt weer op een andere plaats in de Westerschelde teruggestort, gigantisch rondpompen van zand dus, waardoor het ecosysteem allang niet meer is zoas het ooit was.
De Westerschelde is een industriële rivier geworden, die we uiteraard wel moeten beshermen voorzover in ons vermogen ligt. Maar als er steeds nieuwe verdiepingsbesluiten worden genomen kun je dat niet blijven compenseren . Sommige ingrepen in het systeem zijn niet te compenseren, in zon'n gebied moet je dan oppassen dat je je kostbare geld niet weggooit.
De westerschelde is dus al lang geen natuurlijk functionerend estuarium meer. De randen van de zandplaten zijn over grote afstanden bestort met stortsteen ook het land van Saefinghe. Om van de rivier weer een natuurlijk systeem te maken moeten we ophouden met verdiepen. Echter de schade aan het systeem is onherstelbaar, of half Zeeland zou ontpolderd moeten worden, in ieder geval meer dan  de 600 ha die nu in de planning staan.
Daarnaast is het niet verstandig om met het oog op de toekomst goede langbouwgrond te ontpolderen en zout te maken. Goede landbouwgrond wordt in de toekomst schaars. Klimaatverandering en verdroging, misoogsten en het toenmend beslag door bebouwing, zeespiegelrijzing zullen hun tol eisen van de productie van voedsel en brandstoffen. Niet onder water zetten dus.
Ontpolderen is voor de ChristenUnie alleen bespreekbaar als dat is voor de veiligheid van de inwoners.

En hier ligt ook de opening in het vastgelopen ontpolderingsdebat.
Het geld dat daarvoor beschikbaar is en de energie moeten volgens de ChristenUnie  besteed worden aan modern dijkbeheer volgens het Comcoast-principe.
Je doet dan twee dingen. Je versterkt de zeewering door de natuur te gebruiken, en je maakt daarbij natuurgebieden, die we verplicht zijn aan te leggen als gevolg van de verdieping. (internationale overeenkomst met België). Je gebruikt dit allemaal voor de toekomst van Zeeland. Dit kan ook landbouwgrond kosten, maar daar ontkom je op de lange duur niet aan wil je de dijken bestand maken tegen de verwachte zeespiegelrijzing.  Doe het dan nu en sla twee vliegen in één klap.
De rijksoverheid kan hier dan ook extra middelen voor beschikbaar stellen.

Reacties op 'Standpunt ChristenUnie ontpolderen.'