Samenwerking Zeeland Seaports en Rotterdamse haven geen succes.

Containerterminal-02vrijdag 15 december 2006 23:58

De ChristenUnie is van mening dat de samenwerking die bestaat tussen Zeeland Seaport en de Rotterdamse haven maar snel op de helling moet omdat het niets positiefs heeft opgeleverd.

Samenwerking Zeeland Seaports met Rotterdamse haven.

Vrijdag 8 december heeft Provinciale Staten gesproken over de samenwerking tussen Zeeland Seaports (ZSP) en het Havenbedrijf Rotterdam (HbR), in de werkmaatschappij ESM.  In het verleden is er een samenwerkingsovereenkomst gesloten, waarin bijna alle bezittingen van Zeeland Seaports zijn ingebracht. Tot op heden heeft dat voor ZSP bijn niets opgeleverd. Enkele maanden geleden is er opdracht gegeven om een onderzoek in te stellen of er nog sprake kan zijn van een goede samenwerking tussen beide Havenbedrijven. De onderzoekers, waaronder A. van der Hek de ex voorzitter van de nationale havenraad adviseerde om alleen samen te werken in de Westerschelde Containerterminal.

Als vervolg hierop lag er een voorstel van Gedeputeerde Staten  om in het bestuur van Zeeland Seaports  waarin het college vertegenwoordigd is  het volgende standpunt  in te nemen.  Zeeland wil de samenwerking afbouwen, en alleen samenwerken in de Westerschelde Containerterminal.

Naar aanleiding daarvan heeft ook Rotterdam standpunten ingenomen, en zegt middels directeur Smits dat het HbR  graag zeggenschap wil over alle containeroverslag in de Zeeuwse havens en niet alleen in de Westerschelde Containerterminal. (WCT). Als er besloten wordt om de samenwerking te beëindigen dat heeft dat voor beide partijen financiële consequenties. Hoe hoog die zijn is heel moeilijk in te schatten.

De statenfractie van de ChristenUnie ziet niets in de samenwerking met Rotterdam. Er is de laatste jaren niks uitgekomen, en heeft alleen maar burocratie , vertragingen en ruzies opgeleverd. Zeeland Seaports moet op eigen benen kunnen staan. Ook voor de WCT zien wij niets in samenwerking met Rotterdam. De kade zou (als hij ooit doorgaat) geexpoiteerd moeten worden door een Antwerps bedrijf, en bovendien ligt Zeeland Seaports in het Scheldebekkens; het ligt dan voor de hand om daar je partners te zoeken om de kade te exploiteren. Wij zijn voorstander voor nauwere samenwerking met de andere Scheldehavens. Rotterdam is daar een concurrent van, die kun je niet binnenhalen om de ladingstromen voor Antwerpen beter te behartigen. Zeeland moet haar eigen broek ophouden, en samenwerken met partners die hier zelf werken en risico dragen.

In de komende tijd zal onderzocht worden hoe het nu verder moet; en neemt het college van Gedeputeerde Staten een besluit. .

Reacties op 'Samenwerking Zeeland Seaports en Rotterdamse haven geen succes.'