Investeren in landelijk gebied.

Tholen dorp kleindonderdag 14 december 2006 20:26

Vrijdag 8 december is door de staten een besluit genomen over het investeringsbudget landelijk gebied 2007-2013. De ChristenUnie heeft erop aangedrongen om vooral ook oog te hebben voor het leefbaar houden van de kleine dorpen en het geld niet alleen te gebruiken voor investeringen in natuur en landschap.

Investeren in het Landelijk gebied,

Afgelopen vrijdag hebben de Staten een besluit genomen over het Investeringsbudget Landelijk Gebied 2007- 2013 en daaraan gekoppeld het Provinciale meerjarenprogramma Landelijk Gebied 2007-2013.

In het verleden waren er bij de Rijksoverheid verschillende potjes met geld  om verbeteringen aan te brengen op het platteland. Die potjes zijn nu samengebracht in het Investeringsbudget Landelijk Gebied. Het gaat dan om geld voor natuurontwikkeling, landbouwverbetering, recreatieondersteuning, landschapsverbetering, bestrijden van bodemverontreiniging, het gezonder maken van water en waterbodems, ruilverkaveling maar ook de sociaal economische vitalisering. Dat laatste wil zeggen; het leefbaar houden van de dorpen en leefgemeenschappen op het platteland.

Daarnaast zitten in het Provinciale meerjarenprogramma de bijdragen die gemeenten, waterschappen en vooral de Provincie Zeeland  leveren aan dezelfde doelen. Ook uit Europa komen nog bijdragen.

Wat is nu het belang van dit alles? In het Provinciale plan wordt met het Rijk en de andere partners vastgelegd waar we dat geld aan gaan uitgeven en wat we concreet gaan doen. Door samen te werken kan het geld gerichter worden uitgegeven aan problemen die we samen belangrijk vinden en kan er met de verschillende overheden meer bestuurskracht worden gemaakt.

De ChristenUnie heeft aangegeven dat het op het platteland veel om zogenaamde harde investeringen gaat in natuur en landschap, maar dat het ook en vooral gaat om de mensen die er wonen. Daarom vindt ze de sociale kant van de investeringen zo belangrijk en daar kan met deze budgetten meer aan worden gedaan. De ChristenUnie wil dat er harder wordt getrokken aan het leefbaar houden of maken van de kleine dorpen. Dit door bijvoorbeeld meer gemeenschappelijke centra van de grond te laten komen, waarin ondernemers samenwerken met de bank, het postkantoor, een kleine winkel, de dokter , de fysiotherapeut, kinderopvang, scholing, de overheid enzovoorts. Zo houden we Zeeland leefbaar.

Jaap van Ginkel

Reacties op 'Investeren in landelijk gebied.'