In gesprek over Openbaar Vervoer in Zeeland

pau-casals-587187-unsplash.jpgmaandag 03 juni 2019 15:51

Een terugblik van de Zeeuwse bestuurdersbijeenkomst ChristenUnie: Op woensdag 29 mei 2019 luisterden we samen met verschillende Zeeuwse ChristenUnie bestuurders naar reizigersorganisatie ROVER. En naar elkaar. Om samen te kijken hoe we het openbaar vervoer in Zeeland sneller, slimmer en schoner kunnen maken.

Uitdaging
Er ligt een grote uitdaging voor de provincie om het openbaar vervoer binnen Zeeland in de toekomst anders in te richten. Alle Zeeuwen moeten gebruik kunnen maken van goed openbaar vervoer, binnen de hele provincie. In 2020 komt er daarom een nieuw beleidsplan wat zal uitmonden in een nieuwe aanbesteding.

Sneller, slimmer en schoner
In aanloop hier naartoe willen we er als ChristenUnie op inzetten het openbaar vervoer beter, slimmer en schoner in te richten om vervolgens na te gaan hoe we de kosten kunnen drukken; niet andersom. Om tot een slimmere en betere inzet van het openbaar vervoer te komen is samenwerking met gemeenten en wegbeheerders volgens ons erg belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van rotondes, drempels of een snelheidslimiet op de bus-route die bij het busvervoer voor vertraging zorgen. Hierin moeten we samen de snelheid en de kwaliteit van het openbaar vervoer goed in het oog houden. Daarnaast willen we ook als het gaat om het openbaar vervoer gaan voor verduurzaming. Landelijk zet reizigersorganisatie ROVER hier ook zeker op in en kan zij ook voor de provincie Zeeland een belangrijke rol spelen.

OV voor iedereen
Met alle innovaties en veranderingen willen we gaan voor goed openbaar vervoer dat voor iedereen in Zeeland, zowel inwoners als de velen die de provincie bezoeken, toegankelijk en aantrekkelijk is.

Reacties op 'In gesprek over Openbaar Vervoer in Zeeland'