Na 350 jaar herbestemming van Oostkerk Middelburg

Oostkerk - Rijksmonument.jpgmaandag 03 december 2018 17:12

Vorige week was Jan Henk Verburg te gast bij de overdracht van de Oostkerk. Na 350 jaar bleek de kerkelijke gemeente niet meer in staat om de huisvestingskosten te dragen. Het bestuur is de afgelopen jaren druk bezig geweest om te komen tot herbestemming van dit iconische stuk religieus erfgoed.

Voor de instandhouding was het nodig om een fonds in te stellen. Als ChristenUnie hebben wij ons een aantal keer ingezet om ook als Provincie daaraan bij te dragen.

Bijdrage van de ChristenUnie

Na een gesprek met het kerkbestuur hebben wij in 2016 samen met CDA en SGP schriftelijke vragen aan het college gesteld. Ook in de commissie hebben wij onze steun betuigd. In onze algemene beschouwingen van de afgelopen jaren kreeg deze koepelkerk uit de Gouden Eeuw aandacht. Uiteindelijk ging de kogel door de kerk en wordt de Oostkerk - met daarin een uniek 18e eeuws orgel - voor komende generaties behouden en krijgt een culturele bestemming.

Recent is door onze fractie een motie mede ingediend om te komen tot een kerkenvisie; daarbij worden alle 365 kerkgebouwen in Zeeland nader bekeken om na te gaan welk erfgoed we toch zeker zouden moeten behouden. Hoewel herbestemming kan bijdragen aan behoud van beeldbepalende kerkgebouwen gaat dit toch ook vaak samen met een gevoel van verlies omdat zo’n Godshuis zijn oorspronkelijke functie verliest.

Motie - Beelbepalende kerkgebouwen.pdf797,7 kBapplication/pdfdownload
Schriftelijke vragen Oostkerk.pdf160,2 kBapplication/pdfdownload