Betrouwbaar bestuur

Biondina_BB_ZZTN1DV (2)vrijdag 03 maart 2017 20:18

De Brouwersdam staat steeds weer in de belangstelling. Het hele jaar door zien we vooral veel surftoeristen die de Brouwersdam als hún surfplek beschouwen. Tien jaar geleden zijn er plannen gemaakt om bij de Brouwersdam aan de kant van de Grevelingen een recreatieproject te ontwikkelen, het zogenaamde Brouwerseiland, en dit houdt de gemoederen flink bezig.

Niet over 1 nacht ijs

Vanaf toen hebben ondernemers, samen met gemeenten en provincie gekeken op welke wijze er gebouwd kan worden, zo dat er rekening wordt gehouden met de natuur, met de economie, met de leefbaarheid.  Door deze samenwerking  zijn de oorspronkelijke plannen aangepast en zijn veel van de eerste bezwaren tegen dit project weggenomen. U begrijpt dat er dus niet over één nacht ijs is gegaan.

Ruimte en natuur in Zeeland

Het is voor inwoners steeds makkelijker geworden om van zich te laten horen door middel van petities.  Fijn dat men zo laat merken  wat men belangrijk vindt. Door deze petities is het voor ons meer dan duidelijk geworden dat inwoners niet blij zijn met de toename van bebouwing aan de kust. Natuur en ruimte worden hoog gewaardeerd, ook door de ChristenUnie. Want juist deze ruimte en de natuur maakt Zeeland tot wat het is.

(Fotograaf: Roel van der Mast eigendom:DNA Beeldbank)

Gemeenteraad is positief

Maar wij vinden ook dat we er voor moeten waken dat we niet alleen luisteren naar inwoners die door een petitie laten weten wat men wil of eigenlijk, niet wil. We hebben namelijk ook met afspraken te maken die al gemaakt zijn.

De meerderheid in de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland staat inmiddels positief tegenover realisering van het project. Een vervuilde werkhaven wordt immers omgezet in nieuwe waardevolle natuur en het bijzondere, in het landschap ingepaste, villapark geeft een forse impuls aan de economie en regionale ontwikkeling.

(Fotograaf: Ben Seelt eigendom: DNA-Beeldbank)

Wij willen betrouwbaar bestuur

ChristenUnie wil de spelregels niet veranderen tijdens het spel . Ook in de Tweede Kamer is gesproken over Brouwerseiland. De PvdA wilde voor elkaar krijgen dat de minister geen toestemming zou geven voor dit project. De ChristenUnie is niet meegegaan met dit voorstel. De minister moet volgens de regels kijken of dit project geoorloofd is. En als dit volgens de huidige regels zo is, dan mag het niet zo zijn dat we met allerlei gelegenheidsargumenten het project toch willen verbieden.

Dit getuigt van betrouwbaar bestuur. En dat is iets wat de ChristenUnie hoog in het vaandel heeft.

Ria Rijksen

Statenlid ChristenUnie Zeeland

(*Foto bovenaan weblog: Fotograaf-Ben Biondina-eigendom van DNA Beeldbank)

Reacties op 'Betrouwbaar bestuur'