Omroep Zeeland is onmisbaar!

Omroep Zeelandwoensdag 09 november 2016 19:41

Stel je toch voor dat er geen Zeeuws nieuws meer zou zijn?

Dat we via televisie en radio niet meer op de hoogte gehouden worden van het wel en wee in Zeeland. Dat we zouden moeten afwachten wat de landelijke omroep voor Zeeuws nieuws brengt. Ik moet er niet aan denken.

(Fotograaf - Felice Buonadonna - www.laatzeelandzien.nl)

Omroepland

Maar zult u wellicht denken “is er een reden om zo te doemdenken?”

Ach nee, niet per direct. Maar het zou zover kunnen komen. Want zoals u wellicht ook gehoord hebt, speelt er in omroepland van alles. Er lagen plannen die naar één landelijke omroeporganisatie wilden toewerken. Gelukkig is het zover niet gekomen, want dan zou een organisatie in Hilversum uit gaan maken welke televisie hier in Zeeland gemaakt moet worden. Wat er wel gaat gebeuren is onzeker.

In de wet is vastgelegd dat er een regionale omroep moet zijn. Maar de financiën worden minder en minder. Toch lukt het Omroep Zeeland steeds weer om de Zeeuwse identiteit vorm te geven. Om te laten zien waar wij Zeeuwen voor staan, wat wij belangrijk vinden.

Diverse keren heeft de ChristenUnie laten zien dat Omroep Zeeland belangrijk is voor Zeeland. Zo is bijvoorbeeld in 2014 de toekomstvisie Regionale Omroepen opgesteld. In 2015 heeft Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers een bezoek gebracht aan Omroep Zeeland en in juni 2016 is er op initiatief van de ChristenUnie een motie ingediend (en aangenomen!).

Strategische agenda

Wat zou het mooi zijn als er vanuit ‘de Provincie’ steeds duidelijk wordt gemaakt dat Omroep Zeeland belangrijk is voor Zeeland. Dat er met elkaar gewerkt wordt aan Zeeuws nieuws. Dat er bv vanuit het Provinciehuis een strategische agenda is waaruit duidelijk wordt welke zaken er spelen of gaan spelen, zodat Omroep Zeeland hier nieuws van kan maken.

We willen allemaal – inwoners - provinciale staten - gedeputeerde staten - dat Zeeland van zich laat horen en zich laat zien. Naar binnen, maar zeker ook naar buiten. Dit kunnen we met elkaar doen.

'Wat vindt u hier van?'

Willemien Treurniet - Burgercommissielid Economie

(Foto Willemien Treurniet www.fotografien.nl)

Motie Omroep Zeeland - CU SP D66 CDA266,5 kBapplication/pdfdownload