Ruim baan voor de tunnelgebruiker

Westerscheldevrijdag 30 september 2016 11:58

Vandaag werd gepraat over de uitwerking van de aandeelhoudersstrategie van onze Westerscheldetunnel.

Westerscheldetunnel

Tijdens de Statenvergadering vandaag is er gepraat over de aandeelhoudersstratgie van de N.V. westerscheldetunnel.

Het voorstel waarover gesproken werd was beknopt: - Streven naar zo laag mogelijke tarieven voor de huidige gebruikers. - Toltarieven 2017 tot en met 2020 gelijk te houden - De aandeelhoudersstrategie na de periode van vier jaar te herijken.

Meer informatie en het complete voorstel kunt u vinden als u inlogt in www.ibabs.nl met de volgende gegevens.
Site: zeeland

email adres: burger

wachtwoord: burger

Ruim baan voor de tunnelgebruiker

De bijdrage van Jan Henk Verburg op de het Statenvoorstel aandeelhoudersstrategie N.V. westerscheldetunnel

‘Voorzitter,

 Er is al heel wat gezegd over de tunnel. Zeeland wil graag een stroomversnelling en wij willen dat voor de tunnel.

Tot aan 2003 kende Zeeland de autoveerdiensten Vlissingen – Breskens en Kruiningen – Perkpolder van de PSD.

Economisch verre van optimaal – wachttijden en als je pech had miste je de laatste boot (al zie je vooral dat mensen de situatie van toen vooral romantiseren, bijv. de heerlijke kroketten)

De tunnel is geopend op 14 maart 2003 – en grote verbetering voor bereikbaarheid, betere verbinding betekende een belangrijke structuurversterking. D66 heeft dit net ook vermeld.

Zelfs nog een Sluiskiltunnel erbij (stond je ook zo maar 20 min voor).

De tunnel kostte 750M€ excl. BTW en die kosten moeten helaas wel worden gedekt uit de tolopbrengsten. CU staat voor degelijk beleid. Hoe doen we dat? Strategie op de agenda.

 Naar aanleiding van een PS-besluit zijn vier opties uitgewerkt:

  1.     Tunnel in eigen beheer – moet nog nader uitgezocht, diverse drempels – complexe opgave – op later moment zien we graag een voorstel tegemoet

2.     Verkoop – vanwege o.a. afgesloten swaps niet aantrekkelijk

 De twee opties: Lage tarieven OF sneller aflossen

  Situatie: Prognoses zijn positief – Belgische vrachtauto’s die tol ontwijken - meevaller 9M€ aandelen Movenience – meevaller onderhoudskosten > bleek zelfs mogelijk om voorgenomen verhoging ongedaan te maken (Nieuw stuk….)

  Sneller aflossen kan leiden tot beperkt eerder tolvrij, in 2031. Maar dan wel jaarlijks de tarieven verhogen.

 Wij kiezen ervoor: NU voordeel geven aan gebruikers versus wellicht kleine periode tolvrij in de verre toekomst. Door monitoring voorkomen we dat we het schip ingaan. Hoe de situatie over 15 jaar is dat weet niemand, die is onzeker: wat zijn dan nog de inningskosten? Ze gaan nu al sterk omlaag. Wellicht is er dan al sprake van km beprijzing in NL.

  Zo houden we tarief laag, werkt positief voor economie en mobiliteit, belangrijke onderwerpen. Zo kan Zeeland vooruit en kunnen gebieden zich optimaal ontwikkelen. En die strategie past uitstekend in een tijd waarin wij het Rijk gevraagd wordt om structuurversterkende maatregelen. Wij vragen om een stroomversnelling en wij denken dat het goed is dat we ook voor de tunnel dat beleid voeren.

Dank u wel voorzitter.'

 

« Terug

Reacties op 'Ruim baan voor de tunnelgebruiker'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.