De Poldernatuur Zeeland

Noordoostpoldervrijdag 08 juli 2016 14:51

Jan Henk benadrukt dat ChristenUnie geen enkele twijfel heeft over de integriteit rondom dit Statenvoorstel. Wel benadrukt hij dat Statenleden die ook op een bestuurlijke positie zitten bij organisaties waar de Staten mee verbonden is er soms lastige situaties kúnnen ontstaan. Meer een waarschuwing dan een signalering.

Voorzitter,

Er is in een eerder stadium besloten dat we zouden afzien van verdere garantstellingen en daarbij bestaande garantstellingen zullen afbouwen. Om die reden hebben wij het voorstel voor deze garantstelling kritisch tegemoet getreden. Een uitvoerige toelichting van gedeputeerde Schönknecht heeft ons echter duidelijk gemaakt dat er sprake is van een unieke situatie waarin vanwege een stelselwijziging een collectief moest worden opgezet. Een prima ontwikkeling overigens.

-       Alternatieve acties zijn overwogen maar juist het alternatief bevoorschotting levert precedentwerking op naar andere projecten

-       Daarnaast is het bedrag beperkt (het gaat om 275k) en het loopt in zes jaar af

We willen de regel over het terugdringen van garantstellingen graag bevestigen door deze - goed onderbouwde  - uitzondering te maken.

Wel hebben wij nog een vraag over de organisatie. De voorzitter van het collectief is tevens Statenlid in Zeeland. We hebben alle vertrouwen in de integriteit van deze collega maar om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen wordt afgeraden om zitting te nemen in organisaties die een subsidierelatie hebben met de provincie. Kan GS ons aangeven hoe hiermee in deze concrete situatie wordt omgegaan?

Dank u wel.’

Reacties op 'De Poldernatuur Zeeland'