Voorjaarsnota
vrijdag 03 juni 2016 13:59
Tijdens de Statenvergadering van 3 juni jl. is de voorjaarsnota besproken. Hieronder de bijdrage van Jan Henk Verburg.
‘Dank u wel voorzitter,
Allereerst een compliment aan het College.
2016 Is een overgangsjaar, maar 2017 is er een omslag op twee – door ons lang gekoesterde en geuite - wensen:
- maatschappelijke opgaven centraal (integraler, minder verkokerd beleid) en
- splitsing van vaste uitgaven vs. ambities – sneller inzicht in keuzemogelijkheden
Het bedrag voor investeringen opgaven is relatief bescheiden .. maar het begin is er
Uitdaging is om slagvaardig en wendbaar te gaan opereren maar mèt behoud van de controlerende rol van PS op afgegeven kaders.
We willen als ChristenUnie drie zaken meegeven:
Kies de opgaven concreter en specifieker (vb)
-
Blijf denken in kansen
-
Zet in op stevige rol portefeuillehouder
Opm. 1 kiezen van maatschappelijke opgaven
Waardering voor eerste poging om opgaven te definiëren maar zijn nog niet enthousiast over de uitwerking:
-
Aantrekkelijk Zeeland
-
Zichtbaar Zeeland
-
Leefbaarheid & en Stad
-
Circulaire Economie en Energie
Terugkijkend naar gisteren: Kwaliteitsprobleem van de arbeidsmarkt (opleidingsniveau , diversiteit, ontbreken dynamiek, mismatch opleidingen/arbeidsmarkt). Dat is wat ons betreft een opgave (link met aantrekkelijk – zichtbaar – leefbaar…)
Portefeuillehouder kan dan aan slag met onderwijs, mkb, gemeenten, UWV, Impuls – op integrale wijze.
Ander voorbeeld: Vlissingen is kansrijk om zich als hub te ontwikkelen voor wind op zee (plaatsing, onderhoud windmolens, productie constructies..)
ZMF is actief, ZSP is aan de slag, Delta zoekt een rol, HZ pakt wind op zee op voor onderwijs en onderzoek, mogelijk met een Kenniscentrum. Dat lijkt ons een prachtkans om krachten te bundelen?
Moet een provincie daarop inzetten op circulair, met energie, met zichtbaar, met aantrekkelijk, regionale economie of campus Zeeland? Dat lijkt ons niet specifiek en concreet genoeg.
Volgens ons is de opgave concreet: ontwikkel Vlissingen als hub tot op bepaald niveau. En laten we vooral ons het kaas niet van het brood laten eten door Rdam. CIF ligt nog vers in geheugen..
Andere opgaven zijn wat ons betreft instandhouding regionale nieuwsvoorziening (vandaag motie over Omroep Zeeland). Of het versterken van het innovatievermogen van BV Zeeland. Of het verzorgen van adequaat openbaar vervoer in de provincie.
We lezen in de Voorjaarsnota dat er nog een verdere uitwerking komt maar daarover hebben we de volgende vragen aan het College:
-
Worden de opgaven inderdaad vertaald in concrete opgaven zoals de genoemde voorbeelden en ook zoals Cie. Balkenende adviseert?
-
Worden de opgaven dan ook voorzien van heldere en smart doelstellingen met bijbehorend kostenplaatje?
-
Zo ja, wanneer mogen we die verwachten?
Wat ons betreft is het cruciaal dat we op het niveau van opgaven blijven werken met toetsbare kaders en niet een hoger abstractieniveau. En dat de planning niet dusdanig is dat er geen tijd is voor eventuele aanpassing.
Opm. 2 Denken in kansen
Op veel posten kiezen we voor de minimum optie (bijv. onderhoud) maar we moeten wel voorkomen dat goede ontwikkelingen achterwege blijven.
In positieve zin zien we al dat bij modernisering van bedrijfsvoering: goede kansen worden benut door een businesscase benadering (pak kansen)
Op andere uitdaging kan dat ook: neem de opgave zorg voor slagvaardige werkorganisatie.
Er is een vacaturestop wat nadelig kan werken op de op dynamiek doordat er geen nieuwe jonge medewerkers bijkomen. Ik had het punt al genoteerd maar ook de commissie gaf gisteren het advies om personeel uit te wisselen over organisaties heen om frisheid te behouden. Denk dus in kansen en compenseer op creatieve wijze nadelen.
Vraag aan het College: wilt u toezeggen om de optie van personeelsuitwisseling nader te zullen onderzoeken?
We hebben Denken in kansen gehad en Meer specifieke opgaven
Tot slot 3, nog iets over de portefeuillehouder
Als ChristenUnie hebben wij onze campagne gevoerd rond het thema verbinden, gericht op de coöperatie samenleving. Wij juichen het toe dat de portefeuillehouder op een opgave de verbinding zal zoeken met de externe partijen. Dat past ook naadloos bij onze ambitie om in proces PS/GS alle partijen voorafgaand aan besluitvorming te betrekken.
Maar als we met zoveel partijen samenzitten dan komt nog wel even het schrikbeeld van de tafel van 15 naar boven. En het functioneren rond de RUD:
De opgave die bij de RUD hebben is belangrijk: het gaat nota bene om de gezondheid, veiligheid en welzijn van onze inwoners. Dat moeten we echt samen effectief oppakken.
Gisteren haalde commissie Balkenende de tafel van 15 aan en adviseerde om te stoppen met polderen, met de verdelende rechtvaardigheid, met de ‘one size fits all’ aanpak. We moeten regionaal kiezen en als die keuze is gemaakt moeten we doorpakken: actie en resultaat. De portefeuillehouder mag wat ons betreft tomeloos resultaatgericht zijn en haar op zijn/haar tanden hebben.
Vraag aan GS: wat is het profiel wat u voor ogen heeft op van die portefeuillehouders?
Hoe ziet u de rol van de Zeeland coördinator van het Rijk in relatie tot de tafel van 15?
En hoe gaat u de adviezen van commissie Balkenende verwerken in uw plannen? Binnen welke termijn?
Als ChristenUnie zijn we graag bereid om actief mee te denken in de verdere invulling van de werkwijze om nog effectiever te gaan werken. Met goede kaders, specifieke opgaven, denkend in mogelijkheden en gericht op concrete resultaten. Dat zijn we aan onze inwoners verplicht.
Dank u wel voorzitter.’
Reacties op 'Voorjaarsnota'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.