Werkbezoek met SGP Zeeland en CU-SGP Brabant

Door Webredactie Zeeland op 28 juni 2024 om 15:34

Werkbezoek met SGP Zeeland en CU-SGP Brabant

vrijdag 28 juni 2024

Op deze zonnige vrijdagmiddag bezochten we met leden van de fracties van SGP Zeeland en CU-SGP Brabant bezoekerscentrum De Kraaijenberg van het Brabants Landschap in Bergen op Zoom en rioolwaterzuivering Bath in Rilland.

Boswachter Erik de Jonge gaf een boeiende presentatie over natuurbeheer op de Brabantse Wal en de Markiezaat (grensgebied Zeeland en Brabant). De belangrijkste punten op een rij:

• bijzonder Natura 2000 gebied (o.a. vanwege de zwarte specht)
  • samenwerking met beroepsvisserij (schieralen worden overgezet naar de Oosterschelde)
  • positie en beheer van de wolf (3 tot 5 doortrekkende wolven per jaar)
  • groene handhaving van verstoringen in de natuur (wildcross, illegaal zoeken naar munitie, wildkamperen etc.)
  • toename ondermijnende criminaliteit, o.a. hout- en schapendiefstal en de aanwezigheid van verwarde personen
  • buitengebied als dekmantel voor algemene criminaliteit, met name dumpen van gestolen spullen en (synthetische) drugs
  • productie van synthetische drugs, problematisch mede door het bestaan van oude criminele netwerken en een groot anti-overheidssentiment.

240628 Presentatie boswachter Erik de Jonge.1240628 Wandeling met boswachter Erik de Jonge.1

Erik had een suggestie voor een oplossing: zorg voor toezicht in het buitengebied en laat de wijkagent terugkeren! Een oproep waar de politiek een bijdrage aan kan leveren.

Na een wandeling door dit prachtige gebied reden we door naar Rilland. Angelien Hagenaars, Arthur Rijsbergen en Lukas Schoenmakers van waterschap Brabantse delta legden ons uit hoe het Brabantse water, maar ook Zeeuws slib, hier wordt gereinigd en gaven een rondleiding.

240628 Rondleiding waterschap Brabantse delta.1

Lukas Schoenmaker beantwoordde onze vragen over het verminderen van PFAS in afvalwater. Enkele grotere bedrijven maken grote stappen maar er zijn nog geen goedgekeurde technieken. Samenwerking tussen het waterschap als overheid en bedrijven is qua kennisdeling wenselijk maar niet altijd haalbaar omdat de overheid ook handhaver is. Een (Europees) totaalverbod op PFAS lijkt het begin van een oplossing. Hergebruik van effluent (= gezuiverd) rioolwater in de landbouw kan daarnaast helpen om een tekort aan drinkwater in de toekomst te voorkomen. Bewustwording dat ons drinkwater nu nog goedkoop is, is evident!

240628 Schoon water

Kortom, een (zin)vol werkbezoek met allerlei gezichtspunten waar we als fracties mee aan de slag kunnen!

Labels: , ,