PS 10 november 2023: behandeling Najaarsnota 2023 en Begroting 2024

CU-ImpactLogo-in-cirkel-RGB.png
Door Webredactie Zeeland op 13 november 2023 om 16:09

PS 10 november 2023: behandeling Najaarsnota 2023 en Begroting 2024

Afgelopen vrijdag stonden de Najaarsnota 2023 en de Begroting 2024 als belangrijkste onderwerpen op de agenda. Met beide Statenvoorstellen stemden de Staten met grote meerderheid in nadat de meeste partijen via hun woordvoerder hun visie hierop hadden gegeven. Daarnaast werden ook veel moties behandeld, waarvan een tweetal (mede) door de ChristenUnie waren ingediend. Deze twee vragen een nadere toelichting.

Via onderstaande link is een deel van de bijdrage van CU Statenlid Lizo Koppejan met betrekking tot de Najaarsnota en de Begroting terug te zien.

Bijdrage Lizo Koppejan

De volledige tekst van Lizo's bijdrage is terug te lezen via bijgevoegd bestand.

De eerste motie (Verbod op vissen in Voordelta) is samen met de SGP opgesteld en kwam voort uit een recent gezamenlijk werkbezoek met CU europarlementariër Anja Haga. Haar bezoek stond in het teken van visserij, milieu en natuur. Duidelijk werd - opnieuw - dat de visserijsector in Zeeland het zwaar heeft. Maar ook dat het niet zomaar een bedrijfstak is. De visserij zit diep in het DNA van de vissers en velen die erbij betrokken zijn. Het is ook cultureel erfgoed waar we als Zeeland zuinig op moeten zijn! De motie roept GS dan ook op om om het voorgenomen besluit alle bodenberoerende visserij te verbieden in een deel van de Voordelta (tussen Neeltje Jans en de Tweede Maasvlakte) te herzien. Deze motie werd uiteindelijk door veel meer partijen ingediend en door anderen gesteund waardoor de motie met grote meerderheid werd aangenomen. Een stevig signaal richting Den Haag! Voor de tekst van de motie, zie bijlage 2.

De tweede motie kwam nog tijdens de vergadering tot stand met medewerking van PvdA-GroenLinks en later ook de BBB en D66. Een speerpunt van de CU is om sporten en bewegen onder de Zeeuwen zoveel mogelijk te bevorderen vanwege meerdere redenen (o.a. gezondheid, terugdringen zorgkosten). Op basis van het Zeeuws Sportakkoord heeft Sport Zeeland de opdracht om dit concreet te maken. Een grote opgave, ook gezien de vergrijzing in Zeeland, en daarom vindt de CU het noodzakelijk dat Sport Zeeland hiervoor de benodigde middelen krijgt. Met de - breed gesteunde - motie wordt GS opgeroepen hiervoor zorg te dragen (zie bijlage 3).

Het was al met al een volle maar ook vruchtbare vergadering!

Labels: , , ,